عیار بتن چیست؟

عیار بتن چیست؟

عیار بتن چیست؟

عیار بتن، حداقل مقاومت فشاری 28 روزه مورد نیاز برای ساخت یک سازه بتنی است. این عیار به صورت ترکیب حرف انگلیسی M (ابتدای کلمه Mixture به معنی مخلوط) با عدد مقاومت مورد نیاز (بر حسب مگاپاسکال) نمایش داده می‌شود. به عنوان مثال، عیار بتنی با مقاومت فشاری 20 مگاپاسکال، M20 است. هر عیار بتن دارای طرح اختلاط مختص به خود است. به عنوان مثال، برای بتن M20 طرح اختلاط 1:1.5:3 برای نسبت ماسه : شن : سیمان در نظر گرفته می‌شود. این طرح اختلاط‌های مخصوص بر مبنا چندین آزمایش به دست آمده‌اند. برای کارهای بتونی سیمانی معمولاً از M15 استفاده می شود. برای ساخت بتن آرمه از حداقل درجه M20 استفاده می شود.

در جدول زیر، تقسیم‌بندی رده های بتن به همراه طرح اختلاط آن آورده شده است:

 

 

 

 

همانطور که مشاهده می کنید، عیار بتن به سه دسته کلی تقسیم می شود:

• عیار بتن معمولی : مقاومت فشاری آنها نسبتاً کم است . از این رد ها به طور کلی برای ساخت جاده بتنی، پی دیوار کف کانکس، زیرسازی، توقفگاه های بیرونی و …. استفاده می شوند.

 

• عیار بتن استاندارد: گروه بتن های استاندارد شامل رده های بتن بین M25 و M45 می باشد. از آن ها برای ساخت سازه‌های مسلح از جمله آزادراه، بتن پیش تنیده، ستون، دیوارها، محفظه های بارگیری، چاله های دوغاب و …. استفاده می شود.

 

• عیار بتن با مقاومت بالا: بتن با بیش از 50 مگاپاسکال تحت عنوان بتن با عیار بالا طبقه بندی می شود. ساخت ساختمان‌ها و سازه‌های مرتفع در مجاورت بدنه‌های آبی و پل‌های طویل از جمله کاربردهای اصلی این دسته از بتن است.

بازدیدها: 4

اشتراک گذاری این مقاله

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

جستجو در سایت


دسته بندی


آخرین مقالات


برچسب ها


آخرین پروژه ها


عیار بتن چیست؟
6 مورد از متداول ترین انواع ترک در بتن
25 نوع از بتن های موجود و کاربرد آنها
بتن زیستی (بارش باکتریایی کربنات کلسیم)
تکنولوژی نوین در بتن – کازیکس
مقاومت بتن

درباره ما


شرکت زیست یار وارنا (سهامی خاص) در سال 1393 تاسیس و فعالیت خود را در زمینه تولید، تحقیق و توسعه افزودنی های نوین بتن در صنعت عمران آغاز نموده است.

آخرین مقالات


دسترسی سریع